Za co se (ne)odškodňuje

Když letadlo nedoletí do cíle nejen včas, ale ani s přijatelným zpožděním, není to nic příjemného. A proto mohou v některých případech mluvit lidé o štěstí aspoň tehdy, když se jim za takové zpoždění dostane finanční kompenzace. Což je povinností aerolinií v případech, kdy jsou splněny následující podmínky:

letadlo přistává.jpg

  1. Zpoždění dosáhlo alespoň takové délky, již jednoznačně vymezuje evropská regulace EC 261/2004.
  2. Toto zpoždění bylo zaviněno pochybením letecké společnosti samotné.
  3. A let teritoriálně spadá pod před okamžikem zmíněnou evropskou regulaci, tedy
  4. je provozován leteckou společností se sídlem v některé zemi Evropské unie, v Norsku, Švýcarsku či na Islandu,
  5. má začátek i konec ve zmíněných zemích,
  6. nebo alespoň z uvedených zemí odlétá.

Při splnění zmíněného má cestující zpožděného letu nárok na odškodnění z kapsy té které letecké společnosti. Stačí, když se na ni obrátí a požádá o zaslání částky, jež mu náleží a jejíž výše závisí na délce zpoždění a vzdálenosti mezi počátkem a koncem letu, jenž se takto nevyvedl, a bude odškodněn.
Totiž vlastně měl by být odškodněn. Pravidla totiž sice hovoří jasně, jenže ne každá letecká společnost se do placení hrne. Protože to jde z její kapsy a rozhodně se nemusí jednat o pakatel. Vždyť nejvyšší odškodnění dosahuje šesti set eur, tedy zhruba našich patnácti tisíc korun. Pro každého z cestujících.
A tak se nejednou taková společnost snaží unavit a otrávit žadatele tím, že s nimi nekomunikuje a doufá, že to tito nakonec vzdají, nebo se vymlouvá na příčiny zpoždění, jež nemohla ovlivnit, tedy na nepřízeň počasí, přírodní katastrofu, bezpečnostní situaci, stávku zaměstnanců třetí strany nebo omezení letového provozu, v kterýchžto případech cestujícím ono odškodnění nenáleží.
Člověk se v takovém případě může obrátit i na soud, ale ruku na srdce – kdo na to má čas, síly a žaludek, že?

odměna.jpg

A tak nakonec nejednou nezbývá nic jiného, než svěřit vymáhání odškodného za zpožděný let, právníkům, kteří se na tuto problematiku specializují a dosahují tak daleko významnějších úspěchů než jednotliví cestující-amatéři. A navíc tito pomocníci akceptují i to, že dostanou zaplaceno pouze formou provize při úspěšném dotažení kauzy do konce. Jinak se jim za jejich služby neplatí.
A proč nenechat vymáhání na odbornících, že? Když se na něm nedá prodělat.